Peugeot historie
Peugeot 203 slaagde met lof op kwaliteit en betrouwbaarheid
Met de eerste naoorlogse 203 kroop Peugeot uit het diepe dal dat oorlog en recessie heette.
In de periode 1949 en 1954 werd er geen ander model gemaakt en moest de fabriek zijn kwaliteit bewijzen. De 203 slaagde met lof en werd later alleen door de 404 overtroffen als het aankwam op betrouwbaarheid.
Het was een opvallend moderne, gestroomlijnde auto en de eerste Peugeot met zelfdragende constructie. Met de 1290 cc 4 cilinder overvierkante motor met 45 pk en de synchromesh bak kon een topsnelheid van 120 km/u worden gehaald. En zeg zelf, in endurence races was deze auto superieur, 900 kilometer op een tank was niet mis!
Bron: bVision
Hoe is Peugeot ontstaan?
Peugeot is een Frans automerk van PSA Peugeot Citroën. Het is genoemd naar de familie Peugeot uit de streek van Montbéliard, die het industriële imperium is begonnen. Alles begint in 1810 wanneer Jean-Pierre en Jean-Frédéric Peugeot een fabriek in Sous-Cratets beginnen waar staal wordt geproduceerd en bewerkt.
Tot 1885 kent de Société Peugeot Frères Aînés een grote ontwikkeling en maakt een naam als fabrikant van allerlei gereedschappen op diverse Europese markten, maar ook in Amerika, Turkije en Egypte.
In 1885 maakt Peugeot zijn entree op de vervoermiddelenmarkt: Armand Peugeot neemt dan het initiatief rijwielen te gaan bouwen. Vier jaar later wordt een driewieler met een Serpolet stoommachine op de wereldtentoonstelling van Parijs gepresenteerd. Deze driewieler is geschikt voor het vervoer van twee personen.
De eerste Peugeot auto wordt in 1890 gebouwd. Hij heeft vier wielen, een carrosserie van Peugeot en een Daimler motor. In 1891 komt de productie van Peugeot auto's op gang en het aantal modellen wordt uitgebreid.
Armand Peugeot krijgt niet de steun van zijn familie en moet zelf het autoavontuur bekostigen. Pas in 1916 zullen de beide Peugeot firma's weer bij elkaar komen.
In 1892 begint de lange geschiedenis van het merk in de autosport. In 1892 wint Peugeot ex-aequo met Panhard de toen zeer bekende race Parijs - Rouen, terwijl in 1913 de Grand-Prix van Amerika, die gereden wordt over 500 miles in Indianapolis Motor Speedway door Jules Goux met een Peugeot L 76 wordt gewonnen.
In 1910 komt de Société Anonyme des Automobiles Peugeot tot stand en in 1911 wordt de nieuwe fabriek van Sochaux bij Montbéliard gebouwd. Deze fabriek bestaat nog steeds en wordt als de bakermat van Peugeot beschouwd wat de autoproductie betreft.
Na de Tweede Wereldoorlog maakt het bedrijf snel naam met de bouw van luxe personenauto's zoals de 203, 403, 404 en 504. Dit is ook de periode waarin Peugeot actief meedoet in de rallysport.
(Bron: Wikipedia)